Powered By Blogger

2011. január 22., szombat

Szüzanyám! - avagy imadkozhat-e Szűz Máriához egy evangelikus



Eppen hogy visszatertem vacsorarol,ami a 3 Apaca (Three Nuns)nev alatt fut es eszembe jutott a tegnap este. Tegnap kaptunk egy email-t, hogy este 6.30-tol "Rozsafuzerezes" lesz. Mi jut eszedbe errol? Talan az, hogy ez katolikus. Talan valami filmjelenet,ahol ertelmetlenul mormoltak orakon at az "Udvozlegy Maria"-t, vagy lehet, hogy fogalmad sincs arrol ,amirol beszelek. Es ha hiszed, ha nem most nem ennek a temanak a teologiai megkozelitese es kivesezese fog tortenni...bocs a felrevezetesert :-)
Egyszeruen csak azert irok, mert furcsa, hogy koszont vissza a mult.

Vacillaltam vajon lemenjek-e. Nem mondom, hogy teljes odaadassal indultam neki az egesznek. Nem a mariazas miatt, hanem, mert abszolute nem tudtam felkeszulni, nem tudtam mi var ram. Hat ez egy cseppet sem csokkent mikor meglattam, hogy egy pici kapolnaban leszunk, sotetseg kiveve egy kis asztalon egy szobor a jolismert Maria a kisdeddel (Jezussal) a karjan. Bent ul fekete szerzetesi ruhaban 4 himnenu egyed. Imadom, amikor egyedul vagyok no sok ferfi kozott! Kolcsonkaptam egy rozsafuzert, ami 4 reszbol allt -mindegyik resz kulonbozo szinu- es a vegen egy kereszt. plusz egy papirt,amin egy koszontes, az Apostoli hitvallas, a Miatyank, az Udvozlegy Maria imadsag es egy zaro elkoszones volt.
Elcsendesedes utan mindenki hangosan elmondta,hogy mi az amiert jo lenne imadkozni es elkeztuk. Kiderult, hogy a szines gyongyok nem csak a latvany miatt vannak, hanem , mert a hitvallas utan annyiszor mondtuk el az Udvozlegyet,amig a kovetkezo szinhez nem ertunk. Amikor egy szint befejeztunk,akkor egy bibliai tortenetet(Mariaval kapcsolatosat) felolvastak es szepen sorban ujbol kezdtuk a hitvallastol. Igy mindenki vezette az alkalmat.

Üdvözlégy Mária, kegyelemmel teljes, az Úr van teveled, áldott vagy te az asszonyok között, és áldott a te méhednek gyümölcse, Jézus. Asszonyunk, Szűz Mária, Istennek szent Anyja, imádkozzál érettünk, bűnösökért, most és halálunk óráján. Ámen.

Ott ultem a felhomalyban, enyhe tomjenszag, egy agyonfestett Maria szobor, korulottem monotonon elhangzik ujra es ujra ugyanaz az imadsag. Nem figyelnek ram, ellazulok es egyszeruen csak hagyom, hogy a bekesseg,ami letrejott ellazitson. Varatlanul eszembe jut Rozgonyi mama. A nagymamam (anyai) volt az egyetlen gyakorlo kereszteny a csaladban romai katolikuskent. Amennyire emlekszem rendszeresen jart templomba, es hazi bibliaorara. Egyszer elvitt egy hazba (most mar tudom, hogy hazi bibliacsoportba) es valahogy ugy kezdtek neki a bibliaolvasasnak, hogy valaki ugy fogalmazott, hogy Isten kuldte ide most nekunk ezt a levelet. Erre en arra gondoltam: na persze! Meg el is hiszik, hogy en beveszem, hogy fentrol a felhokbol Isten ledob egy levelet es pont ebbe a hazba esik be. Na ezert ezt nem gondoljak, hogy elhiszem. Dereng, hogy nezegettem a kis kepeket,amit a kis konyveben tartott,de tobbre nem emlekszem.
Furcsa, hogyan tekint vissza a mult.
Szenteltviz tarto volt az agya felett es rozsafuzer raakasztva. Rozgonyi mama ertem is morzsolta valaha a rozsafuzert. Ertem is es valoszinuleg a tobbi 12 unokaert is mondta el ujbol es ujbol ugyanazt az imadsagot. Naponta, hetente, honapokon es eveken at rendszeresen idot szakitott arra, hogy leuljon es hosszu idon keresztul morzsolja a gyongyoket es imadkozzon ertunk. Es en vagyok a gyumolcse. Hosszu evek mulva Isten megragadott, nem tudom, hogy, de azt igen, hogy teljesen hozza tartozom.
Es tegnap en ultem a felhomalyban es morzsoltam a rozsafuzert es soha nem ereztem Rozgonyi Mamat olyan kozel magamhoz, mint akkor. Pedig mar 20 ev eltelt miota meghalt.
Nem imadom Mariat. Es barmikor filmeken vagy eloben lattam rozsafuzerezest mindig csak az jutott rola eszembe, hogy ez az a pont, amikor az ember kicsit fanatikusnak gondolja,aki csinalja ill. olyan ertelmetlennek tunik. Raadasul megakadtam azon a ponton, "imadkozzal erettunk", mert ebben sem hiszek, hiszen egyedul Jezus tud olyat tenni, hogy az befolyasolja a jovomet, Maria,akarmilyen rendkivuli ember is volt, nem tud semmit tenni (teologiai nyelven nem kozbenjaro)*.Ez nem ment fel az alol, hogy rendszeresen elcsendesedjek, es ne csak 1-2 percre, hogy rendszresen imadkozzak emberekert - legfokeppen a csaladomert. Ha evangelikuskent nem akarok rozsafuzert hasznalni ez nem ment fel a napi elcsendesedes alol. Ha evangelikuskent nem akarok Mariahoz imadkozni, az nem ment fel az alol, hogy Jezushoz imadkozzak es imadsagban embereket vigyek hozza. Rendszeresen.
En nem vagyok tul jo ebben. Pedig kellene.
Koszonom Mama,hogy komolyan vetted, hogy kitartoan kell imadkozni. Koszonom, hogy hordoztal pedig nem en voltam a legigeretesebb gyumolcs.

* egy csopp valasz a teologiai hozzaallasomrol

Nincsenek megjegyzések: