Powered By Blogger

2011. február 2., szerda

Haboru es beke ...

Kedves Otthonlevok!

Szombaton ugy dontottem, hogy ideje kimozdulni Mirfield-bol, foleg, hogy Father Garegin (ormeny ortodox szerzetes) felajanlotta, hogy eljon velem. Igy aztan Leeds-be erkeztem-fotok a facebook mappaban.
Szoval jo ido, napsutes: irany Leeds!
Azt mondtak, hogy nem kell egy szupervarosra szamitani. Korulkerdeztem mit erdemes megnezni. Legtobben a vasarlast ajanlottak fo programnak-amit szerezetes baratommal inkabb nem kovettem el-szegeny, hogy orakon keresztul alljon egy probafulke mellett strazsakent :-). Meg egy szentnek is sok(k) :-)!
A nap vegen elmentunk Leeds legfobb latnivalojaba a Royal Armory kiallitasra. Ez a kiallitas eredetileg Londonban volt, de hogy Anglia eszaki resze is vonzza a latogatokat athelyeztek az egesz kiallitast Leeds-be. Nem nagyon erdekelnek a fegyverek,de ezt nem akartam kihagyni. Lehet, hogy ez kiallitja a szegenysegi bizonyitvanyt rolam, de inkabb a pancel-design-ok erdekeltek semmint a csatak strategiai felepitese. Egy resze interaktiv volt: beledughattam egy sisakba a fejed es hang es kepanyaggal kiegeszitve atelhettem mit latott es hallott az,aki azt viselte (elarulom nem sokat). Az egyik leghiresebb pancel VIII. Henrik pancelja volt. Hihetetlen volt, hogy a lovakra mit ra nem adtak es amikor meglattam, hogy gyerekpancelok is vannak a terem elso reszeben, csak elsore tunt nagyon helyesnek. Ha belegondolok, hogy ezt nem a divat, hanem a praktikum hivta eletre mar nem is tetszik annyira.Egy resze a Nagy Britannia-i szolgalatban levo katonak panceljait allitotta ki, egy masik resze a vilag minden reszerol osszegyujtott fegyvereket es ruhakat mutatta be. Volt kinai, indiai, mongol.

A terem vegeben talaltam meg azt a szobat,ami azota is eszembe jut sokszor. Ez a szoba a Beke-szoba volt. Itt olyan aktivistak illetve szervezetek mutatkoztak be,akik a haboruk, meszarlasok, bombak-fegyverek stb. elleni harcban aktivan reszt vettek.
En sohasem eltem at mit jelent haboruban lenni. Emlekszem,amikor 1989-ben otthon a hatodik emeleten ultem a fotelban es neha egy-egy roman repulo atjott hozzank (Bekescsaba eleg kozel van a hatarhoz) azon gondolkodtam a fotelban, hogy most felnem kellene,de az egesz csak furcsanak tunt. Azt viszont sejtem, hogy hany embernek nem egy izgalmas filmjelenet jut eszebe a harc szorol ez es nem kaland az,amikor akar egy regebbi kipufogo hangosabban "robban". Hogy osszerazkodik es nem alszik nyugodtan, mert ezeket az emlekeket nem lehet csak ugy kitorolni. Hogy szep az, hogy mi a nyugati terapiaval biztatnank azokat,akik ilyesmit ateltek, hogy beszeljek ki magukbol mi tortent veluk,de ez nem mukodik. Senki nem akarja atelni ketszer azt,ami tortent es honnan is erezhetnenk at,ha mi sohasem tapasztaltuk meg. Meg akkor is,ha oriasi egyutterzo kepessegunk van.

Magyarorszagon 3 menekulttabor van.Nem tudom hanyan segitenek azoknak,akiknek vegul el kell hagyniuk a lakhelyuket. Nem a jobb elet miatt, hanem az Elet miatt, hogy eletben maradjanak. Sokszor gondolkodtam, mi lenne, ha a helyi gyulekezetben a csaladok "orokbe fogadnanak" egy menekult csaladot es mondjuk heti 1 napot vagy egy delutant egyutt toltenek.Ismerkednenek egymas nyelvevel, filmet neznenek, foznenek, a gyerekek egyutt jatszananak stb. Mennyivel jobb lenne, ha a helyi iskolakban nem tanulnanak ezekrol az orszagokrol, hanem meghivnanak embereket az adott orszagbol es ok meselnenek arrol, honnan is jottek (foldrajz), mi is tortenik most (tortenelem)ott. Megtanulnak a koszonom, szeretlek es Isten szavakat egymas nyelven vagy egyszeru eteleket elkeszitve szeretetvendegseget tartananak. A legtobben keresztenyek vagy muszlimok, tehat Abraham-hituek (zsido, muszlim, kereszteny).
Tul idealisztikus vagyok?

Mindenesetre egy valami kikivankozott belolem,amikor ezt a kepet meglattam:

Úr Jezus! Te nem harcra és pusztitásra teremtetted az embert, hanem hogy ápolja és gondozza mindazt,amit kapott: az egész világot benne a novényeket, állatokat ,embereket beleértve saját magát is. Nem tudjuk miért nem állitod meg a ma is dúló harcokat, ez is egy kérdés lesz azok közül, amiket majd a mennyben fogunk feltenni és majd választ is kapunk rá. Addig arra kérünk, hogy védd meg azokat,akikben és akik körül pusztitas van, formáld át azok gondolatait,akik pusztitasra készülnek és gyógyitsd azokat,akik túléltek háborút és mészárlast, mert egyedül Te tudsz olyan közel lenni hozzájuk, hogy meggyógyitsd őket. Vigasztald azokat, akik elvesztették ismerősüket, szerettüket értelmetlen harcban. A Te nevedben Uram,abban bizva, hogy ma is igaz a szavad:" életet akarok és nem halalt".

Nincsenek megjegyzések: